070 30 29 500 info@bagroep.nl
hero image
24-04-2020

Sociale hulpdienst ouderen in IJsselmonde

De gemeente Rotterdam, het welzijnswerk Rotterdam (Win010), Wmo-vervoerder Trevvel en andere partners slaan al sinds het begin van de coronacrisis hun handen ineen. Gezamenlijk pakken zij tijdens deze periode hulpvragen van kwetsbare Rotterdammers op, zoals ouderen en andere risicogroepen die door het coronavirus alleen thuis zitten en niet naar buiten kunnen of durven.

Wethouder Sven de Langen (onder andere zorg en ouderen) zegt hierover: “In deze tijden is saamhorigheid belangrijk. Met name de kwetsbaren onder ons kunnen extra hulp gebruiken. Fantastisch dat de welzijnsorganisaties en Trevvel zo snel hun normale werkzaamheden hebben kunnen ombouwen naar een sociale hulpdienst. Mensen mogen in Rotterdam namelijk niet tussen wal en schip vallen.”

Hulp vragen

Maar hoe werkt zo’n ‘sociale hulpdienst’? Via het stedelijke telefoonnummer 14 010 kunnen Rotterdammers hun hulpvraag doen. Ook mantelzorgers en professionals, zoals huishoudelijke hulpen en thuiszorg, kunnen een melding doen. Tijdens hun werkzaamheden signaleren zij wellicht problemen, die zij niet zelf kunnen oplossen. Er kan gedacht worden aan het ophalen van medicijnen bij de apotheek, het doen van boodschappen of gewoon even telefonisch contact als iemand zich eenzaam voelt. Meldingen en hulpvragen worden vervolgens doorgezet naar het lokale welzijnswerk, zoals PIT 010 in IJsselmonde.

Proactief belteam

Naast de inzet op hulpvragen vanuit 14 010 is er een belteam dat vanuit het welzijnswerk proactief ouderen belt om hen te vragen hoe het gaat en te kijken of het noodzakelijk is om bij te springen met praktische klusjes. Oscar Papa (bestuurder bij PIT 010 en voorzitter van Win010 (Stedelijk Platform Welzijn in Rotterdam): “Vanuit onze ervaring met de 75+ huisbezoeken weten we welke ouderen uit de wijk extra aandacht goed kunnen gebruiken. Onze kennis van de wijk zetten we heel graag in. Iedere welzijnsorganisatie heeft een eigen belteam in de wijk dat proactief ouderen belt om hen te vragen hoe het met ze gaat en of ze wat nodig hebben. Hierbij wordt de hulp van zowel vrijwilligers, bewoners als ondernemers uit de eigen wijk ingeschakeld.”

Samen

Inmiddels hebben vele mensen aangegeven zich in te willen zetten voor de mensen die dat nodig hebben. Zo zijn er vele Rotterdammers actief via Rotterdammersvoorelkaar.nl, Opzoomer Mee en andere vrijwilligers- organisaties. Daarnaast bieden ook veel Rotterdammers zelf hulp aan ouderen of kwetsbare Rotterdammers. Wethouder Sven de Langen: “Enkel met de optelsom van alle initiatieven kunnen we alle hulpvragen beantwoorden en alle mensen helpen. Elke goede daad naar een ander is er één.”

Lees voor meer informatie over deze hulpdienst het persbericht ‘Sociale hulpdienst corona’ van de gemeente Rotterdam of kijk op de website van PIT 010, onderdeel B&A.

Meer weten over PIT 010 en deze sociale hulpdienst corona? Stel je vraag aan Oscar Papa:

Oscar Papa / directeur/bestuurder