070 30 29 500 info@bagroep.nl
hero image
29-08-2019

Nieuws | dag van

EEN WERKDAG VAN Marc Melein, Schuldhulpverlener

Maak kennis met onze professionals. Deze keer: Marc Melein, schuldhulpverlener. Marc begeleidt Amsterdammers met schulden en geldproblemen bij Civic Amsterdam in Amsterdam Oost.

Start van de dag

De wekker gaat om 7.00 uur. Ik ontbijt met kwark met muesli, daarna snel de vissen eten geven en dan met de auto naar Amsterdam. Ik parkeer aan de rand van Amsterdam waar je nog gratis kunt parkeren. In nog geen 10 minuten fiets ik naar het Kramatplantsoen. Ik ben daar ongeveer om 9.00 uur en neem dan eerst een bak zwarte koffie. Uiteraard maak ik ook een gezellig praatje met collega’s. Wie heeft er nog wat leuks gedaan in het weekend, maar ik vraag ook nog even een update over een klant.

Ik check mijn mails en aan de hand van mijn agenda maak ik een to-do lijstje. Er is bij schuldhulpverlening altijd genoeg te doen.

Stabilisatiegesprek

Om 10.00 uur staat er een stabilisatiegesprek gepland. Samen met de klant maak ik een budgetplan. Door stress en zorgen om geld is er vaak geen overzicht meer. Wat ik het leukste vind, is het samen kijken naar de mogelijkheden. Er is vaak meer mogelijk dan iemand denkt. Schuldhulpverlening helpt om het overzicht weer terug te krijgen. Soms valt het allemaal best mee. Er wordt soms gedacht dat wij alles overnemen, maar dat klopt niet. We maken samen met de klant een plan. Iedere klant heeft een eigen doel. Dit is niet altijd schuldenvrij worden! Dit kan ook bijvoorbeeld meer rust in je hoofd zijn of eindelijk meer grip op je geld. Om zijn of haar doel te bereiken, krijgt de klant van ons tips en advies.

De rest van de  ochtend gebruik ik om mijn mails te beantwoorden, klanten terug te bellen en de administratie te doen, zoals het verwerken van een aanmelding of het schrijven van bijvoorbeeld een WSNP (wettelijke schuldsaneringshulp) verzoek. Alles wat we doen, schrijven we op in het dossier van de klant. Het voordeel hiervan is dat we ook alles kunnen terug lezen. Handig als je bijvoorbeeld een klant overneemt van een collega bij ziekte of vakantie.   

Lunchrondje

Om 12.00 uur loop ik samen met een aantal collega’s een rondje door de buurt. Wat is de Indische Buurt toch mooi! Bij de slager op de hoek halen we een broodje bal met satésaus. Lekker om tussen het werk door even naar buiten te gaan.

Intake gesprek

Om 13.00 uur heb ik een ‘brede intake’ samen met een collega van Maatschappelijk Werk. In ongeveer een uurtje bespreken we wat de klant wil en kan. Dit gebruiken we voor een gezamenlijk plan van aanpak. Het gesprek staat vooral in het teken van kennis maken met elkaar. Voor een klant is het toch best spannend. Eindelijk heeft hij of zij de stap genomen om hulp te vragen. De problemen zijn niet in één dag ontstaan. Helaas zijn ze ook niet in één dag opgelost. We maken samen een plan. Hoe eerder hoe beter zeg ik altijd. Geldproblemen geven stress. Het lucht op als je erover praat. Na de intake praat ik nog even na met de collega en maak ik een gespreksverslag in Regas, ons registratiesysteem.

Financieel spreekuur

Ik spring na de intake op de fiets en ben binnen 5 minuten in de Domselaerstraat. Hier heb ik een spreekuur voor Amsterdammers met ernstige psychiatrische klachten. We hebben korte lijnen met de begeleiding van de herstelkliniek en het begeleid wonen. Het spreekuur verlaagt de drempel voor deze groep om ook voor financiële problemen hulp in te schakelen. 

Budgetmaatje

Om 16.00 uur heb ik een afspraak met een budgetmaatje en een klant. Soms worden er ook vrijwillige budgetmaatjes ingeschakeld. Zij helpen bijvoorbeeld met het begrijpen van moeilijke brieven. We stemmen met z’n drieën af wat er gedaan moet worden en wie wat doet.

Wij zijn Ajax wij zijn de beste!

De dag vliegt om. Snel met de fiets terug naar de auto en dan op weg naar de Johan Cruijff Arena want Ajax speelt een Europese wedstrijd. Best raar eigenlijk: van de bijna 55.000 mensen die hier zitten zullen er statistisch gezien ruim 17.000 mensen een betalingsachterstand hebben (32% zie ook www.nibud.nl/beroepsmatig/financiele-problemen).

Marc Melein is schuldhulpverlener bij Civic Amsterdam.
> www.civicamsterdam.nl 
Civic Amsterdam wordt uitgevoerd door B&A.

Wil je meer weten over het werk van een schuldhulpverlener? Ik vertel er graag meer over.

Marc Melein / schuldhulpverlener

Deze website maakt gebruik van cookies om website verkeer te analyseren. Meer info

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten