Kennismaken met Mathilde Corsten, directeur Wmo begeleiding

Op 1 september 2017 is Mathilde Corsten bij B&A gestart als directeur Wmo begeleiding. Inmiddels bestaat het Wmo-team uit 10 medewerkers en begeleiden zij meer dan 50 cliënten. Het team biedt Wmo begeleiding aan in de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Arnhem, Zutphen, Lochem, Bronckhorst en Capelle aan den IJssel. Binnenkort komt Haarlem daar ook bij. Hoogste tijd voor een kennismakingsgesprek.

Wmo nieuwe stijl

Wmo begeleiding bestaat grofweg uit twee diensten, ambulante begeleiding en dagbesteding. Daarnaast bieden we ook 1-op-1 begeleiding en een inloopmogelijkheid aan. B&A voert deze uit volgens de welzijn nieuwe stijl richtlijn. ‘Wij willen de schotten tussen de domeinen welzijn en Wmo weghalen’, geeft Corsten aan, ’en geloven dat juist het verbinden van beiden van grote toegevoegde waarde is voor cliënten. Wij hanteren een wijkgerichte aanpak, waarbij een begeleider met een cliënt kijkt naar wat er in de omgeving van de cliënt aanwezig is. Wij werken daarvoor nauw samen met het informele netwerk van de cliënt, wijkteams, vrijwilligers, formele zorginstellingen, ondernemers en de gemeente. Het goed samenwerken met al deze verschillende partijen is van cruciaal belang in onze aanpak.’

Voorbeelden uit de praktijk

Hoe wijkgericht werken in zijn werk gaat, legt Corsten graag uit aan de hand van voorbeelden. ‘Een mevrouw kwam via dagbesteding bij ons binnen. Wij hebben haar gekoppeld aan een maatje, een vrijwilliger. Dit maatje heeft mevrouw geholpen met het schrijven van brieven en inmiddels is mevrouw zelf in de buurt aan de slag als vrijwilliger.’  En ook voor ambulante ondersteuning is snel een praktijkvoorbeeld gevonden.

‘Een cliënt kwam binnen via de mannengroep, een laagdrempelige vorm van dagbesteding die wij aanbieden met een inloopmogelijkheid. Na een tijdje merkte een van onze buurtmakelaars op dat meneer altijd in dezelfde kleding verscheen. Langzaam aan heeft mijn collega een vertrouwensband met meneer opgebouwd en is een keer bij meneer thuis op de koffie gegaan. Toen bleek dat meneer niets had, geen bed, zelfs geen vloerbedekking. Ook deze cliënt hebben wij gekoppeld aan een maatje. Het maatje heeft meneer geholpen met meubels en een computer aanschaffen. Inmiddels weet deze meneer de weg en doet hij regelmatig mee aan verschillende activiteiten.’

Team van verbinders en netwerkers

De wijkgerichte aanpak vraagt om bepaalde competenties van de Wmo medewerkers. Het team bestaat uit verbinders. ’Zij moeten natuurlijk cliënten kunnen begeleiden en het netwerk van hun cliënten kunnen versterken. Cliënten kunnen ouderen zijn, mensen met een GGZ-achtergrond, maar ook mensen met een licht-verstandelijke handicap zijn bij ons welkom. Daarnaast moeten onze medewerkers ook in staat zijn om netwerken van de grond af te ontwikkelen en te onderhouden’, aldus Corsten. ‘Onze medewerkers zijn in staat cliënten te verbinden aan mensen uit de buurt, om hen zo beetje bij beetje zelfredzamer te maken. Want dat is en blijft ons doel, mensen zo snel mogelijk zelfstandig te laten functioneren.’

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden in uw gemeente?

Neem dan geheel vrijblijvend contact met mij op voor een oriënterend gesprek. Ik vertel u graag wat wij voor u kunnen betekenen.

Mathilde Corsten
T: 06 51 00 50 20
E: m.corsten@bagroep.nl

 

Bericht: maart 2018