In de rubriek ‘In gesprek met…’ spreken we onze professionals om je een goed beeld te geven van wat hen beweegt, waar ze enthousiast van worden en wat werken bij B&A voor hen betekent. Dit keer kijken we mee met Paulien Tuunter, Facilitair medewerker bij B&A.
“Bijna achtentwintig jaar geleden werkte mijn zus Marjo bij B&A als secretaresse. Ik had toen een baantje bij een slager, waar ik eigenlijk wel weg wilde. Mijn zus vertelde me dat B&A een schoonmaakster zocht. Dat leek me wel wat. En binnen no-time stond ik te stofzuigen.”
“Van nature ben ik een aanpakker, ik zit niet graag stil. Dus wanneer ik tijdens het schoonmaken zag dat bijvoorbeeld het kopieerpapier op was, vulde ik het meteen maar even aan. Of ik nam de post aan, als ik toch toevallig in de buurt was. B&A zag dat ik meer in mijn mars had dan alleen schoonmaken, en zo kreeg ik meer verantwoordelijkheden en ander, nog leuker werk.”
“Door de jaren heen veranderden mijn taken. Dat is logisch, er kwamen ook andere vragen vanuit de organisatie. Collega’s weten me altijd te vinden. Soms bellen ze en zeggen ze: ‘Ik weet dat ik jou niet moet hebben, maar jij weet vast wie ik dan wel moet hebben.’ En dat is vaak ook zo. Ik loop hier al zo lang rond, ik ken bijna iedereen. Op dit moment ben ik veel bezig met het ondersteunen van mensen met vragen over, of problemen met hun laptop of telefoon. Maar ik zorg bijvoorbeeld ook voor veel zaken als iemand nieuw in dienst komt. Van het regelen van een mailadres tot het inrichten van de laptop en telefoon.”
“Pasgeleden was er een collega die bij ons kwam met de mededeling dat haar spullen gestolen waren uit haar auto. En dan gaan bij mij meteen mijn sensoren af. En ik begon om te achterhalen of ik kon inloggen in haar google-account. Toen dat lukte, verzond ik een bericht naar het mobieltje waarin stond ‘Wil je mij bellen?’ (Zodat degene die de telefoon heeft, zou zien dat hij getraceerd was). En ik hoopte dat het mobieltje nog aan stond. En ja hoor, hij stond aan! Ik zag dat de laptop en telefoon in een garage lagen. Toen heb ik gelijk de desbetreffende collega gebeld. Zij zei direct: ‘Ik ga er nu heen!’”
“We hadden afgesproken dat ze zodra ze daar was, ze mij zou bellen. Dat deed ze. Toen zette ik een geluid aan op het mobieltje zodat zij het geluid kon horen en terwijl ze mij belde. Toen ik het geluid af liet gaan, hoorden we het allebei door de garage galmen, en we begonnen te lachen. Zo vonden we een aantal gestolen spullen in een hoek van de garage. Daar waren haar laptop en telefoon ook bij. Dat vond ik wel echt heel gaaf, dat het ons op die manier samen lukte. Het voelde bijna alsof we in een detective serie speelden. Het is dus echt belangrijk om ons zo snel mogelijk door te geven als iets gestolen is of kwijtgeraakt. Dan is de kans dat de telefoon nog aan is, en dus te traceren het grootst.”
“Voor werken op mijn afdeling moet je wel stressbestendig zijn. Wij zijn toch de personen die problemen snel op moeten lossen, anders worden onze collega’s niet zo blij. Elke dag is anders, ik verveel me nooit. Er zijn altijd wel verrassende vragen waar wij een oplossing voor proberen te vinden. Soms is een probleem ook heel simpel op te lossen. Dan bellen collega’s, en nadat ze het probleem hebben uitgelegd vraag ik: ‘Zit de stekker er wel in?’ Dan beginnen ze meteen te lachen. Maar als ze vervolgens kijken, blijkt vaak dat de stekker er toch niet in zat.”
“Wat ook heel veel voorkomt, is dat mensen hun laptop niet echt afsluiten, maar gewoon dichtklappen of op sluimerstand zetten. Dan mis je gauw een paar software updates. En dat lijkt in het begin niet erg, maar uiteindelijk begint zo’n laptop te haperen. Wanneer je je laptop aan het einde van de dag echt afsluit en hem de volgende werkdag weer opstart, gaan de updates netjes mee, en heb je nooit last van gekke uitval van programma’s of andere storingen. En: net als checken of je de stekker erin hebt gedaan, helpt het vaak ook om je laptop even opnieuw op te starten als je het gevoel hebt dat hij hapert.”
“Ik vind het heel leuk dat ik zoveel verschillende dingen doe, en dat ik zoveel collega’s kan helpen met kleine en grote zaken, zodat ze weer lekker aan het werk kunnen. Van blije collega’s word ik ook helemaal blij!”